Werk geeft waardigheid terug

es18werkreturn1

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen, dat is het doel van Werkreturn De Vallei (WDV). 

De BV is een samenwerkingsverband van Bouwbedrijf Kreeft, Roseboom-Ede en Werkreturn Aalsmeer. Het is begin mei 2016 opgericht vanuit het maatschappelijke vraagstuk om invulling te geven aan Social Return On Investment (SROI) en participatie in het bedrijfsleven.  

Het doel van WDV is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te helpen en om ondersteuning te bieden aan werkgevers in de regio om deze mensen aan te nemen. ,,Met de gemeente hebben wij regelmatig contact over ‘social return’ van werknemers en over de toepassing van de Participatiewet”, zegt Dirk Jan van den Brink (40), directeur van Bouwbedrijf Kreeft, waarbij hij uitgebreid sprak met Jan Koole (47), directeur van Roseboom-Ede. Samen besloten zij de handen ineen te slaan om bedrijven in de regio te ondersteunen met dit vraagstuk. Al snel sloot als derde partij en specialist Werkreturn Aalsmeer zich hierbij aan.

SROI is het maken van afspraken door een opdrachtgever met een opdrachtnemer over het leveren van een maatschappelijke bijdrage als onderdeel van de opdracht, bij de inkoop of aanbesteding van werken, diensten of leveringen. Deze sociale bijdrage bestaat uit het inzetten van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het doel is om zoveel mogelijk mensen aan werk of werkervaring te helpen. ,,Social return is een verplichting voor bedrijven geworden. Daarin willen wij faciliteren”, legt Robert-Jan Jansen (42) van Werkreturn uit. ,,De overheid verstrekt de opdrachten, wat bij grotere om behoorlijke bedragen kan gaan. Wie gaat dat begeleiden en verlonen? Waar halen we de mensen vandaan? Hoe richten we het in als er problemen ontstaan?”

Het is gebleken dat de overheid steeds meer verantwoordelijkheid op dit terrein bij bedrijven legt. Koole voegt toe dat SROI voorheen uitsluitend gold voor de bedrijven die voor de overheid werkten. De Participatiewet eist echter dat alle bedrijven met meer dan 25 werknemers plaats gaan bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

In de praktijk krijgt WDV verzoeken van bedrijven, waarna in samenspraak met het UWV of de gemeente wordt gezocht naar de juiste kandidaat. ,,We plaatsen mensen, de klant zorgt voor actie op de werkvloer en wij begeleiden ze gedurende de hele periode. Ze kunnen ons direct bellen. We ontzorgen onze opdrachtgever hiermee volledig. Denk hierbij aan jobcoaching, advisering, opleiden en de loonadministratie.”

De doelgroep kan onder andere bestaan uit ouderen, vaak met veel werkervaring, die de afgelopen jaren door de crisis werkloos zijn geraakt. Bovendien richt WDV zich op langdurig werklozen. ,,Het is vooral belangrijk dat mensen gemotiveerd zijn. Daarna kijken we wat ze nodig hebben. De doelgroep bestaat overigens ook uit mensen met een fysieke of licht verstandelijke beperking.”

Robert-Jan Jansen constateert een kentering bij bedrijven, die social return eerst als een probleem zagen, maar tegenwoordig kansen zien. ,,Het is een onderdeel van het nieuwe ondernemen, al zijn veel bedrijven het nog niet gewend. Het kan een andere dynamiek en toegevoegde waarde in je organisatie geven.”

Koole merkt dat bedrijven zich bewust worden van sociaal ondernemen en hier plaats voor gaan maken. Zodat de verantwoordelijkheid samen opgepakt wordt. ,,Het moet a-priori gewoon werken. Werk geeft mensen hun waardigheid terug.”

Logo Header Menu